Beställnings-, Köp- och Leveransvillkor
1. Priser
Alla produktpriser inkluderar moms och gäller tills ny prislista utkommer.
2. Beställningar
Du kan enkelt göra dina beställningar via www.alpnaering.se
3. Betalningsalternativ
Köpvillkor
Alt. 1 Faktura
Betalningsvillkor 30 dagar.
Vi använder Klarnas tjänst ”Fakturera mig” för fakturabetalning, du kan kontrollera din faktura status på http://www.faktureramig.se/. Fakturan medföljer paketet med din order.
Vid fakturabetalning görs en kreditkontroll på angivet personnummer och folkbokföringsadress. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress.
Vi har ingen kontroll över vilka som Klarna godkänner för fakturaköp. Vidare frågor hänvisas till Klarna http://www.klarna.se/: E-post info@klarna.se
Alt. 2 Kortbetalning
Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard.
Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner NETS för att garantera snabb och säker betalning.
Så här går det till:
- Välj Kreditkort som betalningsmetod. Du länkas nu till NETS säkra betalningsserver
- Välj typ av kreditkort, ange kortnummer och giltighetsdatum
- En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet
- Samma dag som vi skickar din order överförs pengarna via NETS till Alpnaering Sverige AB.
4. Högsta orderbelopp och kreditgräns
Betalar du med kreditkort är högsta orderbelopp 10 000 kr.
5. Fraktkostnader
En kostnad för Frakt/Expeditionsavgift tillkommer med 65 kr inklusive moms per order, oavsett antal varor i ordern eller om den delas upp i flera försändelser av Alpnaering.
6. Leveranssätt
Paket med Posten MyPack
Du hämtar ut din order på postnords utlämningsställe. Utlämningsstället baseras på ditt postnummer.
SMS-avisering
Vi använder SMS-avisering när vi skickar med paket, du får då ett SMS i din mobiltelefon när ditt paket finns att hämta på utlämningsstället.
Email/kollinummer
När vi skickar ordern får du även ett email med kollinummer och en klickbar länk så du kan söka ditt paket direkt på http://www.posten.se/ (detta gäller enbart paket)
7. Transport
Om varan skadas eller kommer bort under transporten är Alpnaering Sverige AB betalningsansvarig. Du måste dock meddela vår kundtjänst inom 14 dagar. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar den är du betalningsansvarig.
8. Leveranstid/Utebliven leverans
Normalt levereras din order inom 1 vecka och skickas med Posten som paket eller brev. Vid utebliven leverans så anmäler du detta till vår kundtjänst på telefon 036-389258 eller via e-post på order@alpnaering.com
9. Restorder
Vi gör allt vi kan för att lagerföra de flesta produkterna i vårt sortiment, men tyvärr kan vissa produkter ibland ta slut efter stor efterfrågan hos våra kunder. Vid sådan restorder kommer vi att meddela dig förväntad leveranstid, och snarast möjligt leverera produkten till dig.
10. Returer
Får vi tillbaka paket som inte lösts ut , förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur, för närvarande 130 kr. Betalning skall ske med inbetalningskort inom 10 dagar från fakturadatum.
11. Garanti
Du kan läsa mer om vår garanti här . Om en produkt är felexpedierad, defekt eller om du har råkat ut för någonting annat som du inte är nöjd med så hör genast av dig till vår kundtjänst, order@alpnaering.com eller tel: 036-389250 så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig.
12. Ångerrätt
Du har rätt att returnera beställda felfria varor. Meddelande om detta ska lämnas omedelbart vid varans mottagande, dock senast inom 14 dagar från leverans. Meddelandet skall ske per e-post till order@alpnaering.com eller brev till Alpnaering Sverige AB/Kundtjänst, Huskvarnavägen 99 561 32 huskvarna
Meddelandet skall innehålla följande information; 1) ordernummer 2) fakturanummer samt 3) titel på de produkter som du vill returnera. De returnerade varorna skall vara i oanvänt och oskadat skick i originalförpackning. (Plombering eller skyddsplast får ej vara bruten). Returnera varan tillsammans med leveranskvitto (eller en kopia av detta). Glöm inte att fylla i orsaken till returen på fakturans baksida. Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav.
13. Reklamation
Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundtjänst så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar. Vi tar emot felanmälan och sänder dig en förfrankerad returetikett. Skicka tillbaka varan i det skick som den mottogs åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri respektive rätt vara. Den fellevererade varan skall vara i oanvänt och oskadat skick i originalförpackning. (Plombering eller skyddsplast får inte vara bruten). Returnera varan tillsammans med leveranskvittot (eller en kopia av detta, både fram och baksida). Fyll i orsaken till returen på leveranskvittots baksida.
OBS! Innan du returnerar en defekt/ fellevererad vara måste du kontakta kundtjänst för att få reklamationen godkänd och returportot betalt. Ansvaret för fel i beställd vara är begränsat till vad nu angivits. Vid eventuella tvister följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
14. PUL-Personuppgiftslagen
Alpnaering Sverige AB är ansvarig för alla personuppgifter som lagras i vår databas för att vi ska kunna kontakta dig och ge dig information. De uppgifter vi lagrar använder vi för internt bruk samt för att kunna fullgöra kundrelationer och lämna erbjudanden för egna produkter. Du kan när som helst kontakta oss och få ett utdrag på de uppgifter vi har lagrat om dig. Du kan även begära att bli borttagen från vår kunddatabas.
15. Åldersgräns
Alpnaerings erbjudande gäller endast för personer som har fyllt 18 år.
16. Övrigt
Alpnaering Sverige AB förbehåller sig rätten att kunna med omedelbar verkan göra eventuella förändringar i prislistan samt i ovanstående villkor.
Alpnaering Sverige AB följer Konsumentverkets rekommendationer.
17. Alpnaerings Integritetspolicy (GDPR)
Alpnaerings Integritetspolicy (GDPR)
Vi på Alpnaering värnar om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information i vår webshop. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.
Vi vill att du ska känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och det är därför viktigt att du läser och förstår vår integritetspolicy innan du använder våra tjänster. Du kan alltid kontakta oss på info@alpnaering.se om du har några frågor.
Vilken information samlar vi in om dig?
Vi samlar in de personuppgifter som du lämnar till oss, t.ex. i samband med att du genomför ett köp eller kontaktar oss. Här nedanför hittar du mer information om vilka uppgifter vi samlar in och varför.
Varför behöver vi din personliga information?
- För att du ska kunna genomföra köp på Alpnaering
Vi behöver information om dig för att du ska kunna genomföra köp på Alpnaering . De personuppgifter vi behöver är:
- Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
- Uppgifter om ditt köp (t.ex. produktinformation och betalningsinformation)
Informationen behövs för att vi ska kunna fullgöra avtalet om köp med dig.
Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från ditt senaste köp.
- För att kunna hantera dina kundtjänstärenden
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna hjälpa dig när du kontaktar vår kundtjänst. De personuppgifter som kan komma att behandlas för vår kundtjänst är:
- Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
- Köphistorik
- Kundtjänsthistorik
- Övrig information som kan dokumenteras i samband med att du kontaktar kundtjänst
Informationen behövs för att tillgodose ditt och Alpnaerings berättigade intresse av att kunna hantera dina frågor och/eller eventuella klagomål på de produkter som du har köpt i vår webshop.
Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från att ditt kundtjänstärende har avslutats.
- För att skicka nyhetsbrev och erbjudanden
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna skicka nyhetsbrev, erbjudanden, varuprover och liknande till dig via mail och post. De personuppgifter som behandlas för att vi ska kunna göra det är:
- Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
- Köphistorik
- Användarbeteende (t.ex. klick- och besökshistorik)
Informationen behövs för att kunna tillgodose ditt och Alpnaerings berättigade intresse av att kunna kontakta dig och marknadsföra våra tjänster och nyheter samt ge dig erbjudanden, varuprover och liknande i vår webshop.
Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i ett år från ditt senaste köp eller din senaste interaktion med Alpnaering (t.ex. genom att du öppnar våra mail eller på annat sätt visar ett intresse för Alpnaerings tjänster). Du kan alltid välja att avsluta våra utskick tidigare genom att följa instruktionerna i utskicket eller kontakta vår kundtjänst.
- För att kunna fullgöra Alpnaerings rättsliga förpliktelser
Vi behöver dina personuppgifter för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet). De personuppgifter vi behöver är:
- Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
- Köphistorik
- Kundtjänsthistorik
Personuppgifterna behövs enligt lag där vi har en rättslig förpliktelse.
Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från ditt senaste köp.
- För att kunna förhindra missbruk av våra tjänster eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot Alpnaering
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna förhindra och utreda eventuella bedrägerier, trakasserier eller andra åtgärder som är förbjudna enligt lag eller Alpnaerings Allmänna villkor för Alpnaering. De personuppgifter vi behöver är:
- Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
- Köphistorik
- Kundtjänsthistorik
- Användarbeteende (t.ex. klick- och besökshistorik)
Personuppgifterna behövs för att kunna fullgöra en rättslig förpliktelse (om sådan finns) eller för att tillgodose Alpnaerings berättigade intresse av att kunna förhindra missbruk av våra tjänster eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget.
Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från det att misstankar om missbruk eller brott uppkommer.
- För att kunna hantera anmälningar om intrång i immateriella rättigheter
Om du gör en anmälan till oss att du misstänker att någon gör intrång i dina immateriella rättigheter kommer dina personuppgifter behöva behandlas för att vi ska kunna utreda frågan. De personuppgifter som kan behandlas inom ramen för handläggningen av ett sådant ärende är:
- Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
- Personnummer (om du har enskild firma)
- Eventuella övriga personuppgifter som framgår av din anmälan
Personuppgifterna behövs för att tillgodose ditt och Alpnaerings berättigade intresse av att hantera anmälan om intrång i immateriella rättigheter.
Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från att ditt ärende har avslutats.
Med vilka delar vi din personliga information?
- Personuppgiftsbiträden
För att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med bl.a. logistik, betallösningar, marknadsföring och IT-tjänster.
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen. Vi har avtal med alla personuppgiftsbiträden och de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas och åtar sig att följa våra säkerhetskrav samt begränsningar och krav avseende internationell överföring av personuppgifter.
- Andra personuppgiftsansvariga
Vi delar även dina personuppgifter med vissa andra som är självständigt personuppgiftsansvariga, t.ex. statliga myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott. När dina personuppgifter delas med andra som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller deras integritetspolicy och personuppgiftshantering.
Hur länge sparar vi din information?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål ovan.
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Våra personuppgiftsbiträden finns i olika delar av världen. Därför kan dina personuppgifter komma att behandlas både inom och utanför EU/EES. Oavsett var dina uppgifter behandlas ser vi dock till att skydda din personliga information med alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder i samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES.
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
Vad är cookies och hur använder vi det?
Alpnaering använder sig av cookies, eller kakor på svenska, som är korta textfiler som skickas från vår webbserver och som sparas av din webbläsare när du besöker Alpnaering .
Vad har du för rättigheter?
- Rätt till rättelse och registerutdrag
Alpnaering kommer att göra vad som krävs enligt lag för att hålla dina personuppgifter korrekta, fullständiga och uppdaterade. Du har rätt till rättelse av ofullständiga eller inkorrekta personuppgifter. Du har också rätt att begära att få ut ett registerutdrag över dina personuppgifter som vi behandlar.
- Rätt att motsätta dig behandling
Om behandlingen av dina personuppgifter sker med stöd av en intresseavvägning och du bedömer att ditt integritetsintresse väger tyngre än Alpnaerings intresse av att behandla dina personuppgifter har du rätt att, med hänvisning till din specifika situation, motsätta dig behandlingen genom att kontakta Alpnaering. Om du motsätter dig behandlingen måste Alpnaering visa ett tvingande berättigat skäl för att fortsatt kunna behandla personuppgifterna.
- Rätt till radering
Under vissa förutsättningar, t.ex. när du har återkallat ett tidigare lämnat samtycke och det saknas annan laglig grund för fortsatt behandling av dina personuppgifter, har du rätt att begära radering av dina personuppgifter.
- Rätt till behandlingsbegränsning
Du har under vissa förutsättningar rätt att begränsa behandlingen av dina personuppgifter till att endast omfatta lagring av personuppgifterna, t.ex. under tiden Alpnaering utreder om du har rätt till radering.
- Rätt till tillgång
Du har rätt att få en bekräftelse från Alpnaering att dina personuppgifter behandlas av företaget och i så fall få tillgång till personuppgifterna och följande information:
- behandlingens ändamål,
- de kategorier av personuppgifter som behandlas,
- mottagare av personuppgifter (särskilt om de är belägna utanför EU/EES),
- den tid som personuppgifterna behandlas,
- information om de rättigheter som återges i denna integritetspolicy,
- information om källan som personuppgifterna kommer ifrån, samt
- om det förekommer automatiserat beslutsfattande, inbegripet profilering.
Om du gör begäran elektroniskt har du även rätt att få en kopia av dina personuppgifter i elektroniskt format. Alpnaering har rätt att ta ut en avgift om du begär mer än en (1) kopia av dina personuppgifter per år.
- Rätt till dataportabilitet
När behandlingen av dina personuppgifter sker med stöd av ditt samtycke eller för att fullgöra eller ingå ett avtal med dig, samt under förutsättning att personuppgifterna har samlats in direkt från dig, har du rätt att få en kopia av dina personuppgifter i ett strukturerat och allmänt använt maskinläsbart format.
- Rättigheter i förhållande till automatiserat beslutsfattande, inbegripet profilering
Du har rätt att inte vara föremål för helt automatiserat beslutsfattande, inbegripet profilering, om sådant beslutsfattande har rättsliga följder eller på liknande sätt väsentligen påverkar dig. Denna rätt tillämpas dock inte om det automatiserade beslutsfattandet är nödvändigt för att fullgöra ett avtal med dig, om beslutsfattandet uttryckligen är tillåtet enligt lag eller om du har lämnat ditt uttryckliga samtycke till detta.
- Klagomål till tillsynsmyndighet
Du får gärna kontakta oss på Alpnaering med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter. Du har även rätt att framföra klagomål på behandlingen av dina personuppgifter till Datainspektionen.
Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?
Alpnaering Sverige AB, org. nr. 556436-8016 är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter.
Om du har några frågor eller funderingar om behandlingen av dina personuppgifter, hör gärna av dig till oss på info@alpnaering.com eller ring vår kundtjänst på 036-389258